Przejdź do głównej treści Przejdź do wyszukiwarki
Rozmiar czcionek: A A+ A++ | Zmień kontrast
Gmina Szczucin

Przykłady wybanych ataków socjotechnicznych

Ataki socjotechniczne to działania, które mają na celu manipulację ludźmi w taki sposób, aby skłonić ich do ujawnienia poufnych informacji, wykonania określonych działań lub złamania procedur bezpieczeństwa. Są to jedne z najskuteczniejszych form ataków, ponieważ opierają się nie na technicznych lukach w systemach, ale na ludzkiej psychologii. Poniżej omówię kilka wybranych przykładów ataków socjotechnicznych:

1. Phishing (atak przez e-mail)

Opis: Oszust podszywa się pod zaufaną instytucję (np. bank, firmę kurierską, urząd) i wysyła fałszywego maila z prośbą o kliknięcie w link lub podanie danych.

Przykład:
Pracownik otrzymuje e-mail wyglądający jak wiadomość z banku, informującą o rzekomej próbie logowania. W treści znajduje się link prowadzący do fałszywej strony banku, gdzie użytkownik wpisuje swoje dane logowania. Oszust uzyskuje dostęp do konta.

2. Pretexting (tworzenie fałszywego pretekstu)

Opis: Atakujący tworzy wiarygodny scenariusz (pretekst), by wydobyć informacje lub uzyskać dostęp.

Przykład:
Osoba dzwoni do działu IT i podaje się za nowego pracownika z innego oddziału. Twierdzi, że zapomniała hasła i prosi o jego zresetowanie. Dzięki przekonującemu tonowi i "prawdziwie" brzmiącym informacjom, pracownik IT przekazuje nowe hasło.

3. Vishing (phishing głosowy – przez telefon)

Opis: Przestępca dzwoni do ofiary, udając np. pracownika banku, operatora sieci lub technika IT.

Przykład:
Ofiara otrzymuje telefon od "pracownika banku", który twierdzi, że na koncie wykryto podejrzaną transakcję. Prosi o potwierdzenie tożsamości przez podanie numeru PESEL, hasła jednorazowego SMS czy danych logowania.

4. Baiting (atak z przynętą)

Opis: Ofierze oferuje się coś atrakcyjnego (np. darmowy pendrive, gdżety usb , dostęp do ciekawej treści), aby nakłonić ją do wykonania określonej akcji.

Przykład:
Pracownik firmy znajduje na parkingu firmowym pendrive z logo znanej marki, lampkę z usb itp.. Z ciekawości wkłada go do komputera służbowego, uruchamiając ukryte złośliwe oprogramowanie.

5. Tailgating (atak fizyczny)

Opis: Atakujący próbuje uzyskać fizyczny dostęp do zabezpieczonego miejsca, podążając za pracownikiem, który ma do niego dostęp.

Przykład:
Osoba bez karty dostępu zbliża się do wejścia firmy z kawą w ręku, udaje, że zapomniała identyfikatora i prosi o „podtrzymanie drzwi”. Pracownik z odruchem grzecznościowym wpuszcza ją do środka.

6. Shoulder Surfing (podglądanie danych)

Opis: Polega na obserwowaniu ofiary przy wpisywaniu danych – np. PIN-u, hasła, kodów dostępu.

Przykład:
W zatłoczonym metrze ktoś obserwuje, jak osoba obok wpisuje PIN do aplikacji bankowej lub telefonu.

Podsumowanie:

Ataki socjotechniczne są skuteczne, ponieważ wykorzystują zaufanie, rutynę i brak czujności. Ich skuteczność opiera się na zdolności atakującego do przekonywania i manipulacji. Dlatego tak ważne jest regularne szkolenie pracowników i stosowanie zasady ograniczonego zaufania – nawet wobec pozornie wiarygodnych źródeł.

Biuletyn Informacji Publicznej

Portal Interesanta

Podglądajmy Bociany

POMOC DLA UKRAINY/Допомога Україні

 

 

Szczucin Kamera On-line

 

 

Kalendarium

Pn
Wt
Śr
Cz
Pt
Sb
Nd
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30

Imieniny

Kalendarz Imprez Gminnych

Komunikaty i ostrzeżenia

Przytulisko "Reksio"

Informator SMS

Gazeta Szczucińska

Małopolska

Deklaracja dostępności

 

Ciepłe Mieszkanie

Ekointerwencja

Jakość powietrza

Komunikaty dot. Cyberbezpieczeństwa

Badania ankietowe w Małopolsce

Fundusz Dróg Samorządowych

Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg

Rządowy Fundusz Inwestycji Lokalnych

Polski Ład

Małopolskie OSP 2022

Cyberbezpieczny Samorząd